Wat is de EMDR therapie methode en hoe werkt het?

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) therapie is een interactieve psychotherapie-techniek die wordt gebruikt om psychische stress te verlichten. Het is een effectieve behandeling voor trauma en posttraumatische stressstoornis (PTSS).

Tijdens EMDR therapiesessies herbeleef je traumatische of triggerende ervaringen in korte doses, terwijl de therapeut je oogbewegingen regisseert.

EMDR wordt geacht effectief te zijn omdat het oproepen van schokkende gebeurtenissen vaak minder emotioneel schokkend is als uw aandacht wordt afgeleid. Hierdoor kun je worden blootgesteld aan de herinneringen of gedachten zonder een sterke psychologische reactie te hebben. In de loop van de tijd wordt aangenomen dat deze techniek de impact vermindert die de herinneringen of gedachten op je hebben.

 

Wat zijn de voordelen van EMDR therapie?

Mensen die te maken hebben met traumatische herinneringen en mensen met PTSS denken dat ze het meeste baat hebben bij EMDR-therapie.

Het wordt beschouwd als bijzonder effectief voor mensen die moeite hebben om over hun ervaringen in het verleden te praten.

Hoewel er onvoldoende onderzoek is om de effectiviteit ervan in deze gebieden te bewijzen, wordt EMDR-therapie ook gebruikt voor de behandeling van:

  • depressie
  • angst
  • paniekaanvallen
  • eet stoornissen
  • verslavingen

 

Hoe werkt EMDR therapie?

EMDR-therapie is onderverdeeld in acht verschillende fasen, dus u moet meerdere sessies bijwonen. De behandeling duurt meestal ongeveer 12 afzonderlijke sessies.

 

Fase één: geschiedenis en behandelplanning

Uw therapeut zal eerst uw geschiedenis beoordelen en beslissen waar u zich in het behandelingsproces bevindt. Deze evaluatiefase omvat ook het praten over je trauma en het identificeren van potentiële traumatische herinneringen om specifiek te behandelen.

 

Fase twee: voorbereiding

Je therapeut zal je dan helpen verschillende manieren te leren om met de emotionele of psychologische stress om te gaan die je ervaart.

Stressmanagementtechnieken zoals diepe ademhaling en opmerkzaamheid kunnen worden gebruikt.

 

Fase drie: beoordeling

Tijdens de derde fase van de EMDR-behandeling identificeert uw therapeut de specifieke herinneringen die worden gericht en alle bijbehorende componenten (zoals de fysieke sensaties die worden gestimuleerd wanneer u zich op een gebeurtenis concentreert) voor elk doelgeheugen.

 

Fasen vier tot zeven: behandeling

Je therapeut zal dan EMDR-therapietechnieken gaan gebruiken om je doelgerichte herinneringen te behandelen. Tijdens deze sessies wordt je gevraagd om je te concentreren op een negatieve gedachte, geheugen of beeld.

Je therapeut zal je tegelijkertijd specifieke oogbewegingen laten doen. De bilaterale stimulatie kan ook tikken of andere bewegingen bevatten, afhankelijk van uw geval.

Na de bilaterale stimulatie zal je therapeut je vragen je geest leeg te laten en de gedachten en gevoelens die je spontaan hebt op te merken. Nadat je deze gedachten hebt geïdentificeerd, kan je therapeut je laten herfocussen op dat traumatische geheugen, of doorgaan naar een ander.

Als je in nood raakt, zal je therapeut je helpen terug te keren naar het heden voordat je verder gaat met een andere traumatische herinnering. Na verloop van tijd zou het leed over bepaalde gedachten, beelden of herinneringen moeten vervagen.

 

Fase acht

In de laatste fase wordt u gevraagd om uw voortgang na deze sessies te evalueren. Je therapeut zal hetzelfde doen.