Advies over krachttraining

Als ik iets heb geleerd van mijn opleiding fysiologie is het wel dat als je gaat sporten dat je het op de juiste manier uitvoert. Toen ik nog in de sportschool sporten heb ik veel mensen bepaalde oefeningen verkeerd uit zien voeren. Dit komt doordat ze of niet de kennis hebben van hoe ze bepaalde oefeningen uit moeten voeren of dat ze te zwaar wilde trainen. Je bent zelf je grootste vijand als het gaat om dit soort oefeningen, daarom wil ik het graag hebben over krachtsporten voor mensen die er net beginnen.

 

Zelf doe ik al 5 jaar krachtoefeningen en door het zelf uit te voeren ben ik van de onderstelling dat iedereen die gemotiveerd is en het fysiek aan kan een strak lichaam kan krijgen. Het belangrijkste is om naar je lichaam te luisteren als je pijn hebt. Veel mensen denken dat ze wel door kunnen trainen met een bepaalde blessure, dit is helaas niet het geval. Iets wat ik zelf ook belangrijk vind is dat mensen goede research doen of hulp vragen voordat ze bepaalde oefeningen uit gaan voeren. Er zijn oefeningen zoals squats en deadlifts waarbij het van groot belang is om een juiste postuur aan te nemen. Doe je dat niet kan je de kans lopen dat je geblesseerd raakt, dat wilt natuurlijk niemand.


Wat ik zelf ook zou aanraden is het gebruik van fitness apparaten als je begint met krachttraining. Hierdoor leer je de spieren te wennen aan een bepaalde inspanning, dit kan je helpen als je ook wilt leren hoe gebruik maakt van halters en dumbells.